tirsdag 14. august 2012

Zeppelinstasjonen

Jammen går dagene her i Ny-Ålesund fort. Det er mange nye ting å sette seg inn i, ikke minst på jobb. NP (Norsk Polarinstitutt) ser til, og vedlikeholder, måleinstrumenter for mange ulike institusjoner. En del av instrumentene står her nede i byen, og en del er oppe på fjellet i Zeppelinstasjonen. Utsikten fra Zeppelinstasjonen er formidabel, men turen opp kan bli noe luftig. Den eneste veien opp er via en gondolbane. Jeg har vært der oppe omtrent hver dag siden jeg kom hit, og heldigvis har det vært godvær så langt. Det vil si, det har vært omtrent vindstille. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til vinteren med sterk vind og ising på bæretauet til gondolen...

Utsikt fra Zeppelinstasjonen mot byen. Gondolmasta til venstre i bunnen av bildet.

Utsikt fra Zeppelinstasjonen mot byen.

Jeg har fått opplæring i bruk av gondolbanen siden jeg kom, men i går hadde vi obligatorisk redningsøvelse. Det innebar at jeg firte meg ned i tau fra gondolen. Jeg var rimelig skeptisk til hele øvelsen, men det viste seg å være riktig så morsomt! Så nå gleder jeg meg bare til neste gang jeg får muligheten til å gjøre det samme.

Lille røde etter utfiring. Ikke alltid like god utsikt fra gondolen.

Ingen kommentarer: