lørdag 25. desember 2010

Familiejul

Til tross for at hele slekta har blitt sjuke de siste dagene, så drøyde ikke jula med sin ankomst. Pappa hevder han like gjerne kunne bodd på et tuberkulosehjem, og har satt stor pris på tiden han har tibragt på jobb, slik at han noen timer hver dag har kommet seg bort fra hosting, harking og snyting. Juletreet, et slankt og smekkert veggtre, bygd for fart (først og fremst i fritt fall) ble pyntet, og det holdt faktisk på noen av nålene sine, til og med etter pynting.

Selv om julaften kom som, eh, kvelden på kjærringa, så ble det jul allikevel. Familie og naboer ble samlet i stua til en hyggelig kveld med mye god mat og drikke. Gaver ble utvekslet, og av de mer nyttige kan vel nevnes Toro Rett i koppen. Kanskje jeg bør spare den til neste jakt.

Nå ser jeg fram til rolige romjulsdager med restespising, fyr i ovnen og et juletre som gradvis skifter fra grønt til brunt, ettersom nålene felles. For øyeblikket ser det ut til at den transformasjonen kommer til å gå ganske raskt. Ute er det tjue kulde, så jeg tror jeg holder meg inne i dag, sammen med lommetørklærne mine.

Mamma og pappa pyntet til julefeiring.

Ingen kommentarer: