torsdag 9. desember 2010

En sint telefon

Jeg er sikkert en av de få som fortsatt har fasttelefon. Min bærbare fasttelefon lager en lyd når den begynner å bli tom for strøm, et slags trist, elektronisk biiiuuu. Når jeg setter den på lading lager den en glad lyd, buuiiii. Den høres rett og slett fornøyd ut når den blir satt på plass i basestasjonen.

Når dvd-brenneren på datamaskina mi er ferdig med å brenne en dvd, lager den en glad “biing!” lyd. Oppdrag utført, roper på denne måte datamaskina, og er glad for å ha gjort en vel gjennomført jobb.

Hvis mobilen begynner å gå tom for strøm begynner den med en forsiktig piping. Uavhengig om jeg sitter i telefonen eller ikke. Dersom jeg overhører disse første, spede pipene, øker hyppigheten. “Lad meg, lad meg, lad meg!” maser den.

Jeg lurer på hvem de er, disse menneskene, som har til jobb å lage lyder til våre elektroniske duppedingser, sånn at de døde gjenstandene kan formidle sin sinnstilstand til oss eiere.

Ingen kommentarer: