torsdag 17. februar 2011

Strømsparing

I dag mottok jeg sms fra mitt kraftselskap, Ymber:

Pga feil i overføringsnettet og dermed begrenset kapasitet hos Statnett, kan våre kunder bli berørt av strømbrudd. Vi vil sterkt oppfordre våre kunder om å redusere forbruket.

I skrivende stund viser termometeret 39 grader under null. Kjøkkenvinduet og glasset i verandadøra har et to centimeters islag på glasset ned mot karmen, låssylinderen på ytterdøra har et såpast tykt islag at det er så vidt jeg får vridd om låsen, selv om døra mellom vindfanget og stua er igjen, på boden er det ti varmegrader og på badet må stråleovnen stå på to for at det skal være over femten grader, til tross for at jeg sprengfyrer i vedovnen på stua. Det er jammen riktig tidspunkt å be om strømsparing.

Motorvarmeren sparer jeg imidlertid strøm på. Timeren pleier å fryse fast, slik at den ikke slår seg på, ved temperaturer under 30 kuldegrader. Dessuten knekker ledninger veldig fort når det blir nedi 40 kulde, har jeg merket meg de siste dagene.

1 kommentar:

Anonym sa...

Knekte ledninger.. Trur ledningsalget i Kautokeino er relativt høyt i forhold ti lfolketallet..